Hardware > Emulatoren
Hatari 2.5 erschienen
czietz:
Ich kopiere mal im Wortlaut die englische Ankündigung:
Hatari 2.5.0 has been released !
You can get it from https://hatari.tuxfamily.org/ or directly in
https://download.tuxfamily.org/hatari/2.5.0/
Sources are available, as well as prebuilt binaries for Windows (in 32
bit and 64 bit mode)
and macOS (universal x86-64 / arm64 binary for macOS 10.13 and newer)
Both Windows and macOS binaries include support for PortMidi
Major highlights of this new version :
- Improved 68000 cycle accuracy (IPL, STOP, TRACE), IACK timings
- Better support for MMU/generic CPU mode using autovectored interrupt
- Some fixes for specific MOVEM cases with 68040/60
- Fix stacked PC for branch/jump instructions doing a bus error
- Add host received data interrupt for DSP
- Add support for 4 pixel hardscroll on STF by stopping shifter (new
technique by Troed/Sync)
- Full support for SCC 85C30 for MegaSTE, TT and Falcon (serial ports
and LAN)
- STE joypad emulation now supports analog / paddle input, too
- Fix for IPF/CTR where caps library incorrectly reset Track Register
- IDE : fixed emulation of the HOB (High Order Byte) of the last LBA48
value and limit LBA28 capacity announcement to 2^28-1
- Falcon : fixes values for SNDINT/SOUNDINT signal used by DMA sound for
correct interrupts on start of frame / end of frame
- Falcon : preliminary support for vertical refresh rates (50,60 or 71
Hz) based on Videl
- Support for more language in EmuTOS and some country code fixes
- Several Gemdos HD changes to better match TOS behaviour
- Support for screenshot using .NEO or .XIMG format
- Suppress repeats of identical log & trace messages by default
- Debugger improvementes : symbols handling (MINT+ELF, demangled
C++/a.out), weak symbols, duplicate addresses, break on Line-A and
Line-F exceptions, "echo" command, ...
- Several disassembler changes : support longer symbol names, flags to
changes output formatting, optional support for capstone library
- Some fixes to the SDL UI : mouse position, scrollbar
Fixed demos:
- Chaos A.D. : bad sound (Falcon DMA sound interrupts)
- Little -ME- Demo end part by Overlanders : black screen after a while
(IACK timing)
- Monscape : bad sound (TT/DMA FIFO update)
- Time Slice by Defence Force : monochrome demo (crash when Hatari
is compiled with "small mem" option)
- What If by Troed/Sync : 4 pixel hardscroll on STF by stopping shifter
- Oergs, Terrorize your soul, Zero Three Zero demos work now also
when MMU is enabled
Fixed programs:
- FlaySID (DSP host handling)
- AFM sound with equalizer enabled (DSP modulo)
- FreeMiNT (use SCC counter at start to detect the SCC clock freq)
- Spectre 3.0 Macintosh emulator (stacked PC in case of bus error)
- m68k-Linux works (again) with 040/060 emulation (MMU)
- m68k-NetBSD does not crash on boot any more (MMU)
Fixed games:
- F29 Retaliator using CTR/IPF format (handle FDC's TR reset bug in caps
library)
- MIDI (MFP IRQ clear) handling:
- Bad Mood
- Midi Maze
- Midi Maze II
- Oxyd 2
- Work now also when MMU is enabled:
- Gravon (demo)
- Killing Impact
- Moongame
See release-notes.txt for the full changelog
http://hatari.tuxfamily.org/doc/release-notes.txt
tkreutz:
Cool - Danke für die Infos.
Lukas Frank:
Sehr schön, läuft bei mir mit einem alten Catalina unter macOS ...
neogain:
Unter Apple M2 mit MacOS Sonoma läuft es auch.
Chocco:
Habe die Version 2.5. für den Raspi 5 problemlos bauen können - vielen Dank dafür !
Leider habe ich ganz merkwürdiges Verhalten bei der Version 2.5. bemerkt. Mal startet sie ganz normal und läuft in voller Geschwindigkeit und manchmal bleibt der Emulator fast stehen. Er benötigt dann bis zu xboot.prg 2-3 Minuten und der Bildschirm baut sich schneckenlangsam auf.
Habe hatari mit --disable-small-mem gebaut, aber das hat keine Änderung gebracht. Dann mal außerhalb von wayland, also aus der Konsole direkt nach dem booten unter SDL2 gestartet. Ebenfalls unbedienbar. Das ganze fühlt sich an, als wenn da jemand ganz feste an der Handbremse zieht.
Konnte jemand das auch schon beobachten?
Edit: Der Schneckeneffekt tritt auf, sobald in der Config die serielle "EnableSccA" auf TRUE gesetzt wird. Bei "EnableSccB" tritt der Effekt nicht auf.
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